Masa rotunda: România: strategii, utopii, distopii în construcția brandului de țară

Masa rotunda: 

România: strategii, utopii, distopii în construcția brandului de țară.

 

Sămbătă, 24 octombrie, 16.40-18.00

Sala de Lectură a Bibliotecii Facultății de Litere

Moderator: Conf. univ. dr. Alexandra Crăciun

 

Puțini dintre noi știu că familiaritatea caldă, texturile din lemn și clarobscurul brun al lui Irish Pub, amintind de pădurile celților, sau amestecul de cafea cu whiskey cu guler de frișcă, cunoscut sub numele de irish coffee pe care îl savurăm înfrigurați între zboruri într-un aeroport –  au fost, la origine  (așa cum relata Philip Kotler în conferința sa din 2005 de la București), instrumente de marketing inventate de un minister însărcinat cu promovarea brandului de țară al Irlandei.

Cu trei ani în urmă, realizam un experiment, cerându-le studenților mei din Germania să descrie România ca și cum ar fi o persoană. Rezultatul: o femeie între 2 vârste, cu 3-4 copii, caldă, voioasă, binevoitore, dar fără venituri prea mari. Doar unul dintre ei și-a imaginat o Românie tânără, frumoasă, delicată,  abia venită în Bavaria la studii. Acesta din urmă, fusese la rândul lui cu o bursa la Cluj și se întorsese de acolo îndrăgostit până “peste urechi”, victimă, pe semne, a “brandingului de țară”.

Pornind de la aceste două repere, masa rotunda cu titlul  România strategii, utopii, distopii în constucția brandului de țară, moderată de Alexandra Crăciun, coordonator al Masteratului de Consultanță și Expertiză în Publicitate din cadrul Facultății de Litere, Universitatea din București, propune o călătorie, un excurs  pentru recuperarea reprezentărilor relevante ale României ca … “teritoriu” de brand.

Dorul de țară, Dracula, sarmalele, elitele, bucuria de a asculta un concert sub cerul înstelat în cadrul festivalului de la Sighișoara, țuica, parfumul Bucureștiului interbelic vor fi  luate pe rând în discuție ca posibili driveri  în construcția imaginii de țară.

Cât de bine ne reprezintă acum poziționarea Românei drept “Carpathian Garden”? Cum ar trebui să se numească și ce fel de experiențe ar trebui să  exportăm pentru a traduce “mioritic” și mutisenzorial, un fel de Irish Pub românesc? Cum ne mai propunem acum să “vindem”  imaginea României, listată cândva pe ebay? Sunt doar câteva întrebări menite să ne ducă … departe.

Pornim deci, în călătorie pe urmele lui Dracula, alături Dorin Derșidan, cel care împreună cu Bogdan Enoiu a întemeiat BV McCann Erickson România, aducând astfel cea mai mare țară din Europa de Sud-Est, pe harta globală a publicității.

Explorăm gastonomii implicite cu Răzvan Exarhu, jurnalist, editorialist, om de radio, trend setter în căutarea unei “Românii delicioase” de “după melci”.

Trecem vămi de timp într-o plimbare prin Bucureștiul interbelic alături de Sandra Ecobescu, creatoarea Fundației Calea Victoriei și de  Alexandra Arnăutu, fost secretar al Familiei Regale.

Explorăm România în “fel și chip” vorbind cu Ana Maria Teodorescu director al cursurilor de vară ale Universității din București și Gabriela Biriș lector de în cadrul Centrului de Studii Românești, despre felul în care arată țara noastră pentru studenții străini și despre punctul critic în care cineva poate spune,  precum Nichita Stănescu: “patria mea este limba română.”