Comunicat post-eveniment, Colocviul internațional al Departamentului de Științe ale Comunicării

S-a încheiat ediția 2015 a Colocviului internațional în Științele Comunicării și Studii Culturale, organizat de către Departamentul de Științe ale Comunicării din cadrul Facultății de Litere a Universității din București

 
În zilele de 23 și 24 octombrie 2015, Departamentul de Științe ale Comunicării din cadrul Facultății de Litere a Universității din București a desfășurat lucrările Colocviului internațional în Științele Comunicării și Studii Culturale, cu tema „Călători și călătorii. A privi, a descoperi / Travellers and Travels. Seeing old places, looking for new ones / Voyageurs et voyages. Ouvrir l’espace, découvrir les lieux”.

Evenimentul s-a bucurat de prezența a peste 200 de cercetători și practicieni din domeniul științelor comunicării, al informării și documentării și al altor discipline umaniste (studii culturale, istorie, filologie, istoria și teoria artelor, antropologie etc.), printre care un număr semnificativ de personalități ale lumii academice din Franța, Elveția, Italia, Ungaria, Austria, Belgia, Spania, Portugalia și Turcia. Au participat la diversele secțiuni tematice ale colocviului cercetători și profesori de la universitățile din București, Cluj-Napoca, Iași, Sibiu, Alba Iulia, Craiova, Pitești, Târgoviște și Galați.

Ceremonia de deschidere a colocviului a avut loc vineri, 23 octombrie 2015, în Aula Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I” și a fost urmată de 6 conferințe plenare susținute de figuri prestigioase ale vieții academice românești și europene, precum și de o călătorie muzicală oferită de Fundația Accumm.

În cadrul ceremoniei de deschidere a fost lansat volumul Pentru o istorie culturală a cărții și a practicilor de lectură (coord.: Cristina Bogdan și Alexandru Ofrim; coord. al secțiunii Cartea-Obiect, cartea ca obiect. Arte vizuale, filosofie și literatură: Laura Mesina; Editura Universității din București, 2015). Volumul cuprinde o selecție din lucrările axei 1 și ale panelului propus de Centrul de Excelență în Studiul Imaginii, de la ediția din 2014 a colocviului departamental.

Colocviul internațional al Departamentului de Științe ale Comunicării din Facultatea de Litere a fost configurat în jurul a trei axe principale – Dimensiuni culturale ale călătoriei; Branding, advertising, marketing și relații publiceItinerarii prin lumea informației –, la care s-a adăugat o secțiune de arte vizuale și artele spectacolului, organizată de Centrul de Excelență în Studiul Imaginii al Universității din București.

Evenimentul a fost completat printr-o suită de mese rotunde (Imaginea de țară, moderatori: Raluca Moise și Alina Dolea; Călătoria și politicul. Metafore ale călătoriei în discursul parlamentar românesc, moderator: Liliana Ionescu Ruxăndoiu; România: strategii, utopii, distopii în construcția brandului de ţară, moderator: Alexandra Crăciun) și ateliere tematice (Călătorie în Lumea Mea – un proiect socio-educativ dedicat tinerilor nevăzători. Să învăţăm să simţim şi să ne bucurăm mai mult de lumea noastră!, susținut de Miruna Cardoș; Troițe de pe Valea Slănicului. Atelier de topografii ale sacrului, susținut de Lila Passima).

Așezat sub înaltul patronaj al Ambasadei Confederației Elvețiene în România și al Ambasadei României în Confederația Elvețiană, Colocviul Departamentului de Științe ale Comunicării din Facultatea de Litere a Universității din București a avut drept parteneri de marcă Biblioteca Centrală Universitară „Carol I”, Universitatea din București (reprezentată prin Facultatea de Litere, Centrul de Excelență în Studiul imaginii, Catedra UNESCO pentru schimburi interculturale și interreligioase și Centrul studențesc de Cercetare și Comunicare al Facultății de Litere). Evenimentul științific a beneficiat de sprijinul unor sponsori de elită (Grup Renault România, Boromir SRL, Fundația Accumm, Dana Soros Florist) şi de promovare prin intermediul unor cunoscuţi parteneri media (revistele „Observator cultural” și „Cultura”, precum și site-ul bookaholic.ro).